اشخانی

خواهشا با نظرات ، انتقادات و پیشنهادات مرا در جهت بهترشدن یاری کنید. خواهشا بدون جبهه گیری و جهتگیری نظر درج کنید تا مطالب را به بهترین نوع ممکنه ویرایش و اصلاح کنم. مطالب دسته‌بندی شده و شناسه دارست.

از کجا شروع کنم؟

  • اشکان ارشادی
  • سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸
  • ۱۰:۱۵

حقیقتا نمیدانم از کجا شروع کنم؟ 

عطار میگه : 

تو پای به راه در نه و هیچ مپرس 

                     خود راه بگویدت که چون باید رفت 

همین الان که داشتم فکر میکردم ، که پیش خودت تکرار کن تا یادت نره. 

هارادان باشیلان ائلم ؟ 

له کوره شورویی بِکم ؟ 

آره دیگه ، از کجا شروع کنم؟ که یکدفعه یادم افتاد:  تحریم یادت نره . 

ولی خوب کسی که نمیتوانه منرو از این چیزها جدا کنه ، پس هروقت دلم خواست می نویسم. فقط یک موضوع می ماند. آنهم اینه که ؟ آخه تا کی میخواهید اذیت کنید. اگه قرار بود کسی ننویسه چون به مثلا : عمو نقی بر میخوره ، پس چطوری تحقیق رو شروع کرد چطور نقد کرد ؟ چطور چطور ؟ 

واقعا خسته نشدید ، حداقل بگذارید یک تحصیل کرده ای بین شما باشد. با منم زدن هیچی حل نمیشه! این که من می نویسم بدون غرض و مرض است ولی در حقیقت چاه هم هست ، پس فقط برای آگاهی بخوانید و رد شوید. بدلایلی چاپ نمیشه ولی اینجا اشتراک میگذارم پس استفاده کنید. من به بچه‌های ایران و دیگر فارسی دانان امید داشتم ولی هیچ. عجب بابا! 

حالا نظرت بنویس ولی اصرار نکن! آخه من با این همه سال خواندن کتب مختلفه از چندین منظر ، نمیدانم! نمی فهمم! کودنم! 

مهم 

این مطلب مهم بخوانید ، در جایی بودم. نویسندگان کتب خود را بالا و پایین می کردند ، آخر سر برای غلط یابی منت سر بنده گذاشته شد تا بررسی کنم. 

چقدر آنروز جر و بحث کردم ، آرام آرام تکمیل میکنم ولی چند مورد را می گویم. 

۱. غلط املایی ایشان فوق‌العاده زیاد بود. 

۲. در برخی متون تاریخی باید حالت حکمی نوشت که انگار دعوای کودکانه نوشته بود. 

۳. زبانم مو درآورد که از جمع مکسر عربی استفاده نکنید و چون نفهمیدند دعوا شد. 

۴. اوزان عروضی بلد نبودند و ترجمه میکردند. 

و...... که در خلال ماجرا می نویسم ، مثلا آگاهی اندکی داشتند و می نوشتند که فایده‌ای ندارد. 

حرف مرا نمی فهمیدند و حاضر هم نبودند یاد بگیرند ، مثلا اعراب با حرکات متفاوت است. حال فرد مورد نظر اعراب حرف اول کلمه را می خواست برای تلفظ! خوب من هم میگفتم اعراب ندارد بخدا که ندارد و تا می خواستم شرح دهم دیگر...... 

و دیگر اینکه بر سر لسان عربی یکبار حرف پیش آمد و مرا متهم کردند به سفسطه و مغلطه در کلام و لسان دین! بعد از دفاع از خودم و خرفهم کردن ایشان ، قسم خوردم جز به حاجت خودم عربی معنا نکنم. 

این عکس رو ببینید. 

ترجمه ترکی و عربی آن بخوانید. 
در مورد زبان عربی و فارسی دری که زبان بهشت است. 
میگه : این شهرک « آذربایجان » رعایا و دهقانان زبان خودشان دارند. اما شعرای عارف با ظرافت کلام و نزاکت پهلوی و مغولی است. 
و این دو زبان کهنند. 
زبان شهری ها با کلمات اولا : دهقانی ، دری ، فارسی ، غازی ، پهلویست. 
فارسی در حق زبانیست که کمال پاشازاده معروف به دقایق الحقایق در موردش آورده : « گفت در تفسیر دیلمی : سوالی مابین رسول الله و میکائیل که آیا تعالی به فارسی هم هست ؟ گفت : بله 
رسول گفت : زبان اهل جنت عربی و فارسی دری است.

 

نگذاریم دیگران از منطقه ما سواستفاده کنند. ما مسلمانیم و تشیع و تسنن برادریم ، ولی برخی.....

به عکس نگاه کنید که : 

 

این ترکان هم مذهب یهودیت افراطی با عقاید ماسون و فراماسون داشتند ، همچنین زبان ترکی را نیز از دیگران اخذ کرده بودند ، ترکان اویغور نقش بسزایی در ترک زبان کردن مردم متفاوت آنجا داشتند. 

خزرها برای مدتی حتی بر آذربایجان ایران مسلط شدند و کشتارها کردند. ولی جمع مسلمانان کُرد ، عرب و حتی فارسیان تازه مسلمان شده ، در نهایت با آموزه های اسلام آنان را به پشت کوههای خزر راندند ولی نشر افکار اجباری آنان تا دوره‌هایی مثل صوفیه باقی ماند و روحانیون به آن رنگ و بوی اسلامی دادند. نگذاریم دیگران مردم را بواسطه ترک زبان بودن از آنان بخوانند. به دین مبارک اسلام توجه کنیم. 

مسلمانان ، آنان را به اسلام شرفمند کردند گرچه میدانستند خون و اصل بد نیکو نمی گردد ولی چنانچه آدمی آموزه های دینی را رفتار کند حادثه ای پیش نمی آید. 

روحانیون شیعه و حتی برخی از شافعی و حنفی ، قزلباش را بارها ارشاد کردند و اگر روحانیون شیعه مسلمان به منطقه نمی آمدند ، بلای تبریز و.... بر مردم بیشتری رو میگشت. حضرت رهبر متوفی نیز گفته : روحانیون در دستگاه سفاک قزلباشیه ، به حق جهاد کردند. درست میفرمود که آخه شاه عباس ( و دیگر صوفیه ) کجا بزرگ و کبیر بودند. 

 

حالا بجای اینکه اسباب راحتی داشته باشم و بنویسم ولی مجانی می نویسم ، دیگه دعوای چه دارید ؟ البت که من حرمت ها حفظ میکنم وگرنه یک تنه.....

بگذریم. 

سالها پیش محققی از کرمانشاه رد میشد ، کتابی دستش بود و گویی پریشانی به او مستولی شده بود. من طبق عادت همیشه ، از دخالت پرهیز میکردم چون اگر شری بدنبال داشت بر سر من می آمد. ولی صدا کرد و پرسید ؟ 

_ به شما می خورد تحصیلکرده و کتابخوان باشی! ؟ درست میگویم. ؟ 

بله ، امرتان بفرمائید. 

_ نه خواستم سوالی کنم ولی شما اگر کورد نباشی فارسی . 

شما سؤالات خود را بپرسید ، ( از لهجه ترکی اش فهمیدم ترکه ) و ادامه دادم بویروس جانیم ، هر سورماخ که واردی ، سور ، تا جواب ادم. 

تکان خورد و بپرسید : ترکی ؟ گفتم : بابا بیخیال ، من قروقاطی ام  ، اصلا بچه همه‌ی مردم ایرانم و باید هم دوستم داشته باشند ، داداش و آبجیم و حامی ام باشند. 

_ گفت بیا. و بگو اگر میدانی این کتاب چرا ترکی آذری نیست. ؟ 

خواندم و گفتم : این بیشتر ترکی اویغوریست که چنگیزخان بعداز نابودکردن مراکز قدرت مثل قرا خطایی ، خوارزمشاهیان ، اسماعیلیه و خلافت عباسی و مهار بازماندگان یهود در شما قفقاز ، این زبان را رسمی کرد. در خلال کتاب به او نشان دادم که محقق نویسنده ، لغاتی را با نام اسکی به معنای قدیمی مشخص کرده و تنها راه فهمیدن آن کتاب لغت است. همچنین به او گفتم که لغات فارسی و عربی در این منظومه آمده ، حتی در ترکی اویغوری در چین موجود است. 

و قرار شد برایش توضیح مدید و بسیط کنم. 

انشاءالله وقت و حال مساعد پیدا کنم تا برای شما آنقدر مثال بیاورم که تعجب کنید. 

فعلا برویم بر سر ماجرای عربی 

دوستی کورد ، نوشته بود : اکراد ، دوستی ترک نوشته بود : اتراک ، اگر همینجوری ادامه پیدا میکرد که کرده متأسفانه ، فقط باید بگویم ای داد! 

مرا متهم کردند که چشم دیدن کورد و ترک نداری ؛ خیلی ناراحت شدم چون کردان را همیشه برادران کوه پیکر میدیدم ، ترک هم که همیشه عادتشه حمله بکنه مثل تواریخ بسیار. 

گفتم شما نمی دانید که دارید خود را تحقیر میکنید. 

گفتند : چطور مگه!؟؟ 

گفتم : این جمع مکسر عربیست و کسر دهنده ، یعنی حقارت بار. مثلا خود عربهای تحصیلکرده به هیچ عنوان اعراب نمی نویسند. این جمعیست که جمع را می رساند ولی با حالت تحقیر! گفتم : چرا نمی نویسید : کردان ، ترکان ، افغانان ، ترکمنان ، لران ، در صورتیکه جمع مکسر آنان پیچیده و حقیر است و می‌شود : اکراد ، اتراک ، افاغنه ، تراکمه ، الوار که این آخری ایهام ایجاد میکنه ، آیا تخته چوب منظور است ؟ یا جمع قوم لر. 

گفتم قاعده دارد و باید بحث و..... کنیم. فقط تراکمه و افاغنه حالتی متفاوت دارند. 

خوب حالا که در مورد جمع مکسر گفتیم ، داستانی هم نقل کنیم که چندین طلبه به همراه استادشان مرا آفرین گفتند و قول دادند اصلاح کنند. طبق معمول حتما نامی از من هم نیاورده اند! 

شروع ماجرا 

قبل از آنکه نحوه ی جمع مکسر و جر و بحث خود شرح دهم ، دقیقا مثل بچه‌هایی که ترکی استانبولی یاد میگرفتند و اصول را نمی دانستند ، در بچه‌های زبان عربی هم دیدم. 

معانی بابها و ساخت کلمه‌ی معنایی را نمی دانستند. برایشان گفتم و تاکید کردم بقیه را خودتان در بیاورید و تمرین کنید.

فعل های ثلاثی مزید :

فعل ثلاثی مزید ، فعلی است که اولین صیغه ی ماضی آن بیش از سه حرف باشدو وزن های آن قیاسی است .هشت باب مشهور دارد .به ترجمه ی هر یک از ابواب می پردازیم :

1-    باب إفعال ( أفعَلَ ،یُفعِلُ ،إفعال ) ، مثال زدم ، صرف بر باب افعال می‌شود اصراف 

2-    باب تفعیل( فَعَّلَ ،یُفَعِّلُ ،تفعیل)، همیشه شدت را بیشتر میکند ، مثلا شدت بر باب تفعیل می‌شود تشدید 

3-    باب مُفاعَلَة( فاعَلَ ، یُفاعِلُ ،مُفاعَلَة )، اصولا کار طلب است مثل : منازعه ، مناقشه ، مدافعه

4-    باب تفاعُل (تفاعَلَ ، یَتَفاعَلُ ، تفاعُل) ، به مانند جنس بر باب تفاعل می‌شود : تجانس ، و یا تعامل ، تعاون 

معنای غالب تر آن « مشارکت » را می رساند.

5-    باب تَفَعُّل(تَفَعَّلَ ، یَتَفَعَّلُ ، تَفَعُّل) ، همانند تفرّج 

معنای آن «مطاوعه »(اثر پذیری )می باشد.

6-    باب افتعال (افتَعَلَ ،یَفتَعِلُ ،افتعال ) ، مثل انکسار ، انتشار و....

این باب شرکت جویی و شراکت را میرساند.

7-    باب انفعال (انفَعَلَ ،یَنفعِلُ، انفعال)، مثل انزجار. 

8-    باب استفعال (استَفعَلَ ، یَستَفعِلُ ، استفعال )، معنای طلب کردن دارد مثل : استیجار ، استجاب و....

معنای آن طلب ودرخواست است.وقتی معنای طلب را برساند متعدی می شود .

 

ماضی

 

مضارع

 

امر

 

مصدر

 

زائد

 

معنی

 

افعل

 

یفعل

 

افعل

 

افعال

 

ا

 

متعدی کرن

 

فعَّل

 

یفعِّل

 

فعِّل

 

تفعیل

 

تکرار عین الفعل

 

متعدی کردن

 

فاعل

 

یفاعل

 

فاعل

 

مفاعلة-  فعال

 

الف

 

مشارکت

 

تفاعل

 

یتفاعل

 

تفاعل

 

تفاعل

 

ت - الف

 

مشارکت

 

انفعل

 

ینفعل

 

انفعل

 

انفعال

 

أ‌-      ن

 

اثرپذیری

 

افتعل

 

یفتعل

 

افتعل

 

افتعال

 

أ‌-      ت

 

اثرپذیری

 

تفعَّل

 

یتفعَّل

 

تفعَّل

 

تفعُّل

 

ت- تکرارعین الفعل

 

اثر پذیری

 

استفعل

 

یستفعل

 

استفعل

 

استفعال

 

ا س ت

 

طلب ودرخواست

 

خلاصه اینها گفتم با کلی توضیحات ، تازه برخی بچه‌ها راه افتادند. بارها میگفتند ما را درس بده تا ماجرایی که قرار بود تعریف کنم الان تعریف میکنم و خودتان بررسی کنید. 

ذکر این تصویر نیز نافع است تا بابها را بخوبی یاد بگیرید.

قبلش یادی کنم از دیگر بابهای مشخص 

باب فاعل ، مثل : جاهل ، ضارب ، راغب و.... 

باب مفعول ، مثل : مجهول ، مضروب ، مرغوب 

باب مستفعیل ، مثل حل که می شود : مستحیل 

باب مَفعل ، مثل : مشعل 

باب مَفاعل مثل : مضارب ، مشاغل 

و.... بقیه را بخوانید ، به قول معروف : جوینده یابنده است ، یا ترکی آن : آختاران تاپار. 

مَنْ طَلَبَ شیئاً وَ َجَدَّ وَجَدَ. (عاقبت جوینده یابنده بود.)

و یا کُردی ، اگر بِِچی بررسی بِِکِی نقد وَلای بال و دسِت وینی.

خوب باب ها رو هرچه پیدا کردم اضافه میکنم. 

از در آموزشگاهی رد میشدم ، بچه‌هایی ترکی استانبولی میخواندند. نمی دانستند مصدر چیست؟ حروف اضافه چیست؟ و.... 

تعجب وافر کردند من از کجا بلدم ، وقتیکه گفتم : کاش بروید ابتدا دستور زبان فارسی را خوب بخوانید به ایشان برخورد و تندی کردند و باز گفتند ما ترخیم جناب! گفتم عیبی نیست ولی بدون دانستن اینکه مصدر اصلا چه هست ؟ چگونه می توانید بفهمید. یکی گفت : مصدر گوزل چیست؟ گفتم : گوزل یا جوزل صفت هست و مصدر ندارد. آخر کار برایشان گفتم : 

مصدر بیان فعلیست که عدم زمان و مکان دارد ، در فارسی از تَن و دَن مصادر ساخته می‌شود مثل : دوختن ، بریدن ، خوردن. زمان آنها روشن نیست مثلا کجا دوخته شده ؟ یا در چه مکانی ؟ 

سپس اضافه کردم در ترکی استانبولی با ماق که ماخ هم گویند با مه ک ، مصدر ساخته می‌شود. مثل : آلماق (خریدن ) ، دئمک (گفتن ) 

سپس چون فعل امر بلد نبودند گفتم : با حذف مصدر فعل دستوری امر ساخته می‌شود. مثلا آل بدون آلماق یعنی بخر. 

برایشان گفتم ، فارسی اضافه ب محترمانه دارد یعنی بجای ، خر و رو می گوییم بخر برو 

بعد دیگر دستور زبان را با آنان کار کردم. 

در ادامه خواهم نوشت ، تا دوستدارن هم بخوانند. 

حال برویم سر ماجرای ساخت جمع مکسر عربی که بالاتر پیش زمینه ای گفتم. 

  • ادامه مطلب
  • بازم برگشتم بیان

    • اشکان ارشادی
    • سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸
    • ۰۹:۳۰

    بچه بیان بودم ولی هر دفعه یک مصیبتی پیش آمد تا ترک بیان کنم ولی حالا برای همیشه برگشتم. 

    الان دیگه تجربه‌ای متفاوت دارم ولی بازم مشکل زیاده! به ولله مشکل زیاده ، یعنی پیچیده ی پیچیده! آخه شما که نمیدانید من با این اندروید لعنتی چه دردسرهایی دارم. البت دلمم نمیاد ازش دست بکشم. 

    خوب ، حالا که برگشتم بگم که کلهم رویه‌ای متفاوت در پیش گرفتم. 

    بچه‌های بیان دنبال کنند دنبال میشند بدون هیچ محدودیتی. 

    کامنت و غیره دوست داشتید بگذارید. 

    ای داد! طرز نوشتنم شده مثل شما! هم لفظ قلم حرف میزدم هم لفظ قلم و کتابی می نوشتم. از بس تعجب کردید و.... 

    دیگه هم علمی آموزشی نمی نویسم ، ترکی عربی کوردی نمی نویسم مگر در شرایط خاص! میخوام ببرمتان توی تحریم! ولی براتون تفسیر و نقل و بیان ساده میکنم پس باشد که همراه شوید . 

    یه پیج دارم توی اینستا ، ولی فقط به بچه‌های مومن و صالح آدرسش میدم ، بدم که بیایید ریپورت کنید و من دستم بمانه توی حنا! شاید هم پوست گردو! 

    البته اگه شمایید هر دو رو بسرم میارید. یکم معرفت داشته باشید ، یکم اخلاق داشته باشید ، کاری نداشته باشید من که میگم خودم چه جورم ؟ 

    من اگر نیکم و اگر بد تو برو خود را باش 

                                    که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت 

    خوب حالا حتما ، یکی داره میگه دِه برو ، اون یکی میگه گت ، یه عزیز دیگه هم میگه بِچو. یعنی میگند که خودت داری میگی آقا برو خود را باش ، حالا موعظه میدی. عزیزان موعظه من ندم کی بده ؟ خوب ، بچشم دیگری نگاه کنید. خوب من طرز نوشتنم عوض کردم حالا شما هم دیدتون رو عوض کنید. 

    فعلا 

    ادامه داره.....

    فهرست

    • اشکان ارشادی
    • سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸
    • ۰۸:۳۰

    برای درک و خواندن بهتر ، عنوانین را در فهرستی لینک میکنم تا دسترسی بهتری داشته باشید. 

    تمامی نوشته های این وب و دیگر وب هایم ؛ همه وط همه نوشته های خودم می باشد و یا جمع‌آوری توسط خودم می باشد و حداقل بیشتر نوشته های خودم و قسمتهای جمع‌آوری شده را تصدیق میکنم و اکثر اطلاعات داده شده را در کتب معتبر خوانده‌ام. کپی با ذکر نام من « اشکان ارشادی » اشکالی ندارد. 

     

    توجه فرمائید که این فهرست عنوان بندی خواهدشد و به صورت یک پست ثابت ، یا آنکه در منوی بالا به صورت فهرست اضافه میگردد تا دسترسی شما به لینکها و عنوان‌ها راحتتر بشود. توجه کنید که لینکها بیشتر به همین وب مرتبط هستند ولی برای تکمیل بهتر به مقاله های وبسایت دیگرم نیز لینک داده می‌شود پس وب دیگرم در تکمیل همین وب می باشد ، همچنین از دو وب دیگری نیز در این فهرست بهره می جویم که در حقیقت بانک مقالات اینجانب « اشکان ارشادی » هست. بعدها در صورت کمبود از بلاگ بیان پست برای نوشتن مقاله خریداری میکنم. از لحاظ ظاهری چنان این وبها را شبیه هم می کنم که احساس خروج از وب « اشخانی » را نکنید ، همچنین بیایید خودمان از وب دیگر خودمان بانکی مشخص و صندوقی مشخص از ( تصاویر ، PDF ، Mp3 ، و Movies و غیره برای لینک گرفتن و لینک ماندگار برای استفاده خود و دیگران بسازیم. ) انواع موزیک های بیکلام و ترتیل ها و کتب الکترونیکی خود ساخته و فیلم‌های آموزشی ایجاد کنیم که پایدار باشد و مورد استفاده دیگران قرار گیرد. آرام آرام آپلود می کنیم و را استفاده را برای بقیه بچه‌های بیان باز می کنیم ، تا دیگر نگران حجم آپلودی و غیره نباشیم و از لینکهای هم در وب همدیگر استفاده می کنیم. و بعداز مدتی نام وب را در لیست بهره‌مندی از لینکهای خود برای دیگران قرار دهیم. بخشی به این منظور ایجاد می‌شود و موجبات لذت همکاری و تعاون را بچشیم. هرکس وب دیگری در بلاگ بیان به منظورات که شرح بیان شد ؛ ایجاد کرد اعلام کند تا در بخشی یا منویی به معرفی وبش در منوی مربوطه بپردازم و قید کنم مثلا : برای لینکدهی به ترتیلها شماها را بی نیاز میکند و به معرفی لینک وب و محتوای آن در دو تا پنج پاراگراف با اسکرین شات به معرفی بهتر بپردازم ، بدیهست که هیچ مسئولیتی برای اینجانب ایجاد نمی کند و چنانچه با قوانین جمهوی ایران مغایرت داشته باشد به قید فوریت حذف می‌شود و هیچ مسئولیتی پای اینجانب از ابتدا تا انتها نمیشه ! بعداز  آپلود ؛ فایل را چک و بررسی کنید و از صحت فایل از همه لحاظ مطمئن شوید. اگر تغییراتی در فایل داده‌اید حتما ذکر کنید و هر از چندگاهی  دوباره از سالمی فایل اطمینان حاصل کنید مثلا من خودم با نرم‌افزار بسیار خوبی تصویر را از روی کلیپ برداشتم و خیلی هم سالم و بی نقص بود ولی بعداز مدتی صدای خوردگی و چَغ چَغ قسمتهایی از آن بلند شد . پس ویرایش و برداشت تصویر از کلیپ را بدقت جدا کنید ، از نرم افزارهای بهتری استفاده کنید مثل : کامتازیا و فکتوری کانورتر استفاده کنید. برای تولید فیلم آموزشی از صفحه دسکتاپ از پاورپوینت ۲۰۱۶ استفاده کنید و بهترین کیفیت را خروجی بگیرید. از نرم‌افزار پینت می توانید بهترین نقاشی ها را برای  استفاده و نوشتن شعر بر روی آن ایجاد کنید. از قلم ایران نستعلیق استفاده کنید. هست ، دانلود کنید و در پوشه مربوطه بریزید و عکس نوشته های زیبا ایجاد کنید ، سپس برای صرفه جویی ، یک عکس با تکستگرام از عکسهای نمونه کوچیک و ردیفی درست کنید . خلاصه ، وب جدیدتون بشه محل نوشتن ولی برای صندوق بیانی باشه که خودمان استفاده کنیم. مثلا درون یک فایل قابل                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

    مقاله ها همه برای ثبت رسمی ، دسته بندی شده و در صف قرار گرفته‌اند. ثبت کتابخانه ملی برای صوتی تصویری ها و ارشاد برای مکتوبات ، ولی چون در دسترس شما قرار گیرد فعلا اینجا می نویسم تا آپلود کتابهایم یا فروش. فعلا همه چیز مجانیه و انشاءالله خواهد ماند.  

    بخش تاریخی ، تفسیر تاریخی با تجزیه و تحلیل 

    مقاله ، بحران خزرها 

    مقاله ، شاه بولان و یهودیت رسمی منطقه خزریه 

    مقاله، نابودی خزرهای یهودی 

    مقاله ، حمله مغول و اسلام 

    مقاله ، تات کورمانج 

    مقاله ، کوردها ، کُردان کیستند ؟ 

    مقاله ، اسلام و بحران 

    مقاله ، یمن اعراب کیستند ؟ 

    مقاله ، بلوچ و بلوچستان 

    مقاله ، پرتغالی ها و نابودی تمدن اسلامی در اندلس و پایگذارن استعمار در جهان اسلام ، موروهای مسلمان و اندلس ، پرتغال و ایران 

    منگولیسم و وندالیسم 

    لغات عربی فراموش شده ، با پیش درآمدی بر کوردی و فارسی 

    اوزان عروضی 

    علم صرف ، علم نحو ، علم تجوید 

    سی و یک وزن مشهور فارسی دری ، بهمراه شناخت وزنی رباعی و دوبیتی و شرح آنان 

    آرایه‌های ادبی 

    علائم نگارشی 

     

    بخش هایی از دیدگاه شخصی و زندگی خودم و.... 

     

     

    بخش شعرهای زیبا و.....

    بچه‌های بیان حتما بخوانید ، ایجاد مدیریت خزانه فایل‌های لازمه برای همدیگر

    • اشکان ارشادی
    • دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸
    • ۱۱:۰۱

    اشکان ارشادی 

    اگه بچه‌های بیان ، هرکدام در رشته‌هایی که فعالیت میکنند. صندوق ویژه ذخیره سازی امن ایجاد کنند ، نفری ۵۰۰ فایچ.ل داریم ( البت رایگان ، با پنج هزار صفحه ی رایگان برای مقاله نویسی وبلاگ..... ). اگر بچه‌ها صندوق بیان امنی از آپلودی ها ایجاد کنند تا همه بتوانند آدرسش لینک ثابت را بدهند و محتاج دیگران در آپلود و.... نباشند. بیان بلاگی گنجینه دیگری! مثلا دیشب میخواستم ترتیل ، با چند موسیقی چچچچچچچچچچچچچچچبیکلام بگذارم ولی از تغییر صفحه آدرس 

    پشت هم میشدیم ، من خودم تا چند وقت دیگه مشخص میکنم چه فایلهایی رده ی کاریم هست. بقیه هم اگه در وبلاگ من بخش پیشنهاد ، پیام بگذارند خیلی عالی.

    ما می توانیم بزرگترین مرجع را داشته باشیم و نگارخانه انواع ویکی ها جلو بزنیم.

  • ادامه مطلب
  • «و ان لیس للانسان الا ما سعی.»

    • اشکان ارشادی
    • شنبه ۲۷ مهر ۹۸
    • ۲۲:۳۰

    اشکان ارشادی 

    منظور از آیه شریفه اینست : و نیست برای انسان بجز سعی! 

    سعی کوشش همیشه ارتقا دهنده موقعیت اجتماعی انسان از هر لحاظه! 

    در مثل های فارسی هم داریم : « از تو حرکت ، از خدا برکت » 

  • ادامه مطلب
  • و لا صدیق الحمیم

    • اشکان ارشادی
    • جمعه ۲۶ مهر ۹۸
    • ۱۱:۴۴

    نویسنده : اشکان ارشادی 

    این آیه خیلی کوتاهه ولی پر از معنی! واقعا دوست حامی نمانده! دل شکستن شده هنر همه! 

    بقول شاعر : 

    تا توانی دل به دست آر 

                            که دل شکستن هنر نمی باشد 

     

    چند بیت آخر را حتما بخوانید : 

    مقصود خداست با توانایی های خودمان ، خودتان بخوانید.

    خیالی بخارایی با دوبیتی ها بخوانید.

    زمان ما آهنگران میخواندش! 

  • ادامه مطلب
  • بررسی علل همگرایی و ناهمگرایی دو مذهب شافعی و حنفی با شیعة امامیه

    • اشکان ارشادی
    • جمعه ۲۶ مهر ۹۸
    • ۱۰:۱۵

    این مقاله توسط آقای محمد برفی نوشته شده. من اشکان ارشادی آنرا در راستای اتحاد اسلامی به دیده خودم مناسب دیدم حالا نظر شما چیست؟ 

    مسلمانان برای داشتن تعامل اجتماعی بهتر با یکدیگر نیازمند به شناخت یکدیگرند آن هم در شرایطی که در دایرة مذهب و فرق قرار گرفته اند. کشورهای اسلامی در صورتی خواهند توانست از روابط حسنه برخوردار و امّت واحدی را تشکیل دهند که بتوانند شباهتها و مشترکات فرق اسلامی را کشف و با زبانی مشترک در جهت توسعة مشترکات و اصول مسلّم اسلام قدم بردارند. دستیابی به این امر از یک طرف نیازمند به بررسی هویت تاریخی شکل گیری مذاهب و کشف نقاط مشترک آنان دارد و از طرفی ضرورت شناخت وضعیت مسلمانان پیرو هر فرقه و مذهب را در حال می طلبد.چون مذاهب اسلامی در سیر تاریخی خود مواجه با جریانهای متعددی شده اندکه بدون شناخت آن جریانها نمی توان به شناخت کامل و درستی از هر مذهب و پیروان آن دست یافت. چنانچه در مقطعی از تاریخ امت اسلامی، مسلمانان برخوردار از چنان وسعت نظر و سعة صدری بودند که هر کس آزاد بود دیدگاههای خود را بیان کند حال آن که در مقاطعی سطح فکری چنان پایین می آید و آزادی اندیشه چنان محدود می گردد که بخش هایی از دنیای اسلام فاقد اندیشه و بالندگی می گردند. یا مانند تقسیم مسلمانان بین دو بلوک شرق و غرب در دنیای امروزو استفاده ابزاری از مسلمانان نمودن در دوران جنگ سرد و تقسیم اسلام به اسلام غربی یا شرقی و در نهایت اسلام را دین شمشیر خواندن و مسلمانان را تروریست نامیدن. برای بررسی و شناخت مذاهب اسلامی به ویژه مذاهبی که در عصر حاضر پیروانی دارند، می توان طبق بندهای ذیل اقدام نمود:

  • ادامه مطلب
  • عبید زاکانی

    • اشکان ارشادی
    • جمعه ۲۶ مهر ۹۸
    • ۰۰:۳۹

    نویسنده : اشکان ارشادی 

    عبید نویسنده و شاعری چیره دستیست ولی بیشتر ترک ها از او نارضایتی دارند چون در حکایاتش دائم کارهای تجاوز و بدکاری را با نام آنان مینویسد. 

    عبید ، طناز خوبیست و همچنین شاعری ماهر! عشاق نامه او را حتما بخوانید و جالبتر « موش و گربه » 

    بر وزن فَعَلاتُن مَفاعِلن فعلن 

    به الف قافیه ساز توجه کنید تا بعد از شاعری فارسی_هندی برایتان بنویسم که فردوسی را بخاطر الف قافیه ساز ملامت کرده! فعلا : 

  • ادامه مطلب
  • یهودیت در لهستان

    • اشکان ارشادی
    • پنجشنبه ۲۵ مهر ۹۸
    • ۱۷:۰۵

    نویسنده : اشکان ارشادی 

    این نوشته بازبینی می‌شود و ادامه دارد....

    لهستان محل تجمع و ریزش خزرهایی بود که در ابتدا ترکی حرف میزدند ولی بعداز مدتی زبان عوض کردند. این یهودیان که بعدها همان یهودیانی بودند که هیتلر آنان را خطاب میکرد ، در تاریخ حتی توانستند شاهان آلمان را در دست بگیرند و رسوایی پدید آورند. 

    یورش روسهای کیف ، آنقدر قوی بود که خزرها از منطقه شمالی قفقاز فرار کردند ولی در اروپای شرقی مسکن گزیدند. امپراتوری عثمانی با حضور در شمال دریای سیاه از قدرت گیری یهودیان در پناه تاتارها جلوگیری کرد لاکن تاتارها در ابتدا حضور سلطان ترک را نپذیرفتند و به دو دسته منقسم شدند : ۱. آنهایی که مسلمان بودند ولی تابعیت عثمانی را فقط بعنوان چتر حمایتی ، خواهان بودند و استقلال و خودمختاری را نیز خواهان بودند. ۲. آنهایی که ارتدکس مسیحی داشتند و خواهان مقابله با امپراتوری اسلامی بودند. 

    و در آخر یهودیانی که از آب گل آلود ماهی میگرفتند ( مراد از یهودیت ، مردم شریف و ساکت یهودی نیست بلکه ثروت اندوزان و قره چی گران تاریخ را میگوییم ) .

  • ادامه مطلب
  • قدرت شعر فارسی دری ، قسمت اول " با بررسی ویژه چندین شعر ترکی "

    • اشکان ارشادی
    • چهارشنبه ۲۴ مهر ۹۸
    • ۰۶:۱۰

    نویسنده و محقق : اشکان ارشادی 

    سالها در کرمانشاه کتاب خواندم و بس. 

    حالا دارم بصورت کاملا رایگان برایتان مینویسم. فقط بخوانید و اگر کپی کردید ذکر نام یادتان نرود. مطالب را اکثرا خودم مینویسم و اگه جمع‌آوری باشه ، در بالای مقاله ذکر شده. 

    جدا از اینکه حکایات تاریخی ، راست باشه یا دروغ تعریف میکنم. 

    تیمور لنگ هم فارسی می دانست و هم عربی و ترکی جُغتایی که همان ازبکیست. ازبکان به همراه کاشغری ها و رومی ها تا قبل از کشمکش‌های صفویه_مذهبی_قزلباشی ، فارسی را خیلی بها میدادند. تیمور به سر قبر فردوسی رفت و دید که نوشته های سنگ مزارش به عربیست ، گفت : بیچاره عمری فارسی گفته و باید در کنار عربی که لسان دین است فارسی نیز بر مزارش باشد. ( در منم تیمور جهانگشای ، بقلم تیمور آمده ، ترجمه ذبیح‌الله منصوری ) 

    تیمور ، از شعر حافظ عصبانی بود و او را فراخواند. 

    _ چرا ، سمرقند مرا! که دنیا را ویران کردم تا آن بنا کنم را به خال هندویی میبخشی ؟ 

    _/ حافظ : قربان اول اینکه از این بخشش ها کردم که فقیرم ، دوم آنکه من کی گفته‌ام : 

    اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را 

                              به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا 

    _ ( تیمور ) پس چه گفتی ؟ 

    _/ حافظ : من گفته‌ام : 

    اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را 

                            بدو بخشم دو صد من قند و دو خرما را 

    تیمور از طنازی و حاضر جوابی حافظ خوشش آمد و او را آفرین گفت. 

    حافظ قبلتر هم حاضر جواب بود ، مثلا وقتیکه زنان حرم شاه آل مظفر با حافظ شوخی کردند ، حافظ جوابی ردانه داد که بعلت مناسب نبودن از ذکر آن پرهیز میکنم. 

    ولی موضوع جالبتری حافظ دارد. 

    حافظ در یکی از اشعارش رود ارس را سلام می دهد و در غزلهای دیگر مدعی می‌شود که شیراز و ... به شعر خود گرفته‌است حالا نوبت جاهای دیگرست ( که میدانیم واقعا با شعر خود جهانی را گرفت و غزلهایش را ترکان سمرقند و اعراب بندر مغرب میخوانده اند. ) 

    روزی شاه شجاع با حافظ بر سر وزن و معنی دعوایش شد. حافظ بعداز بیرون رفتن گفت : شعر شاه شجاع تا کنون از دروازه شیراز هم بیرون نرفته و آنگاه ایراد ناایراد بر من میگیرد! 

    سخن به گوش شاه رسید ، شاه گفت : الحاد حافظ نه بخاطر این گفته بلکه بخاطر ابیاتش ثابت خواهیم کرد ، پس گشتند و بیتی را پیدا کردند که حافظ : « کفر میگوید! آشکارا! کفر میگوید ». 

    حافظ نتوانست از خودش دفاع کند ولی روحانی ای با گرایش تشیع راهنمایی اش کرد و گفت : 

    « نقل کفر ، کفر نیست! » 

  • ادامه مطلب
  • بسم تعالی
    وبلاگی از آموخته ها و دانسته هایم. مطالب اکثرا طبقه‌بندی و شناسه دار به اسم محقق اشکان ارشادی هستند. لطفا با ذکر نام در ابتدا و آخر مطلب رعایت کنید.
    و همانگونه که مستحضر هستید، بهترین تحقیقات و آموخته هایم را رایگان و با دسترسی آسان در اختیار همگان می گذارم.
    با تشکر اشکان ارشادی از کرمانشاه
    Copyright © https://ashkhani.blog.ir 2018
    پربیننده ترین مطالب
    نویسندگان